Lademodus

Lademodus 1
Lademodus 1 er en ren elektromekanisk tilkobling uten noen form for styringssystem eller beskyttelse på land – alt ligger evt. i båten. Eier av ladeanlegg i en marina har dermed ikke kontroll over sikkerhet på eget anlegg. Dette er hovedsakelig en lademetode som er benyttet i eldre elbiler, og i noen av de første elbåtene.
Lademodus 2
Har en kommunikasjons boks (EVSE) for kontroll og kommunikasjon av lading montert på kabelen som kobles mellom landanlegg og båt. Denne sørger for at lading ikke starter før båten er klar, men har ikke noen videre logikk eller kommunikasjon mot det elektriske anlegget på land. Ved å benytte lademodus 2 er det strenge krav til at stikkontakten skal ha egen dedikert sikring og være sikret med jordfeilvern type B eller DC RMC/RDC DD modul for deteksjon av DC feil som kommer fra båten.
I majoriteten av marinaanlegg i dag er det en sikring som går til flere ladestolper, eller at ladestolpen har flere uttak på samme sikring. I de fleste tilfeller vil det si at marinaanlegg må bygges om, og en har fortsatt ikke gode funksjoner for lastbalansering, betalingsløsning, status, kommunikasjon osv. Eier av marina vil være juridisk ansvarlig for at anlegget er sikkert å bruke.
Lademodus 3
Består av type 2 kontakt i begge ender av kabel. Ved en slik løsning er det en dedikert ladeboks på land. Normalt installeres det ladebokser som kan levere 3,6 - 22kW. Ladeboks og båt kommuniserer før, underveis og etter endt lading på opens tandard (OCPP). Lading av båten starter med en «handshake» mellom lader og båt, hvor laderen kontrollerer at det er trygt å starte lading. Om det er feil på ladekabel eller i båten vil ikke lading starte, og feilmelding komme i båt, på lader og i App. Ved start av lading vet ladeboksen hvor mye effekt som kan tildeles båten og det er muligheter for å kommunisere effektbehov, energibehov, batteritilstand, State of Charge (SoC) samt at lading opphører om det oppstår feil på ladekabel eller båt underveis. Ved betjening av ladekabel er den ikke strømførende ved tilkobling eller frakobling. Etter tilkobling i begge ender låses plugger automatisk og lading starter. Ved frakopling av ladekabel må lading avsluttes, dermed er kabelen ikke strømførende og plugger låses opp slik at kabel kan betjenes. I tillegg er det mulighet for å koble de fleste nye ladebokser til internett, slik at de kommuniserer og kan dele på tilgjengelig effekt i marina. Dette sparer marina for store investeringer i infrastruktur og sikrer en økonomisk utbygging som samtidig gir bedre trygghet for marina og båteiere.

Plug kan tilby løsning for marina og kan bidra med ulike finansieringsalternativer. Ta kontakt for en uforpliktende prat.
Lademodus 4
Er for likestrøms lading (DC), også kalt hurtig- eller lynlading. Det benyttes en CCS 2 kontakt og plugg som kan hurtiglade batteri i kjøretøy. Kabel er fastmontert på lader i ene enden og det er CCS 2 plugg i andre enden av kabel. Sikkerhet ved lading ivaretas av CCS ladeprotokoll og OCPP. Start og stopp fungerer stort sett som ved lademodus 3, hvor kabelen til enhver tid er sikker å betjene. Kabel er bare mulig å betjene før og etter lading. Under lading er pluggen fastlåst slik at det er ikke er mulig å betjene når den lader med høy effekt
menu